4-5 juni - Ronneby


Mosaikartad, buskig örtrik hagmark är mnemosynefjärilens ekologi. Detta är en miljö som tillhör det förflutna jordbruks-/beteslandskapet. Kring Ronneby finns en av Serviges tre metapopulationer. De är övriga finns i Uppland och Medelpad. Fjärilen är rödlistad och har ett åtgärdsprogram för att rädda arten med bland annat buskröjning, extensivt slåtter och utsättning av larver/fjärilar.








Tiden står stilla...










När jag letade efter mnemosynefjäril kom jag på avvägar och hamnade via ett tätt lövskogsparti mitt på ett väldigt, högväxt, vitblommande odlingsfält med hundloka. Det var som att glida runt bland molnen. Där hittade jag denna kartfjäril. Tyvärr hade jag dagen innan kommit åt M-spaken på kameran så alla bilder efter det har fått hårdmanglats i RAW-konverterare. Men så blir resultatet passande nog ganska drömskt också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar