29 Juni - Flät


Lyckades inte fotografera Turkos Blåvinge på den stekheta Fjärisvägen så bestämde mig för att försöka, eller rättare sagt var tvungen att försöka vid Flät kraftledningsgata istället vilket visade sig bli något av tidernas pärs.

Här går en passage längs kraftledningsgatan. 40-50 grader, vindstilla och tusentals med flugor, bromsar, blinnigar... Som tur var hade jag min fiskarmygghatt som fungerade ypperligt men det var bra varmt där under och utanför var det en kakafoni av surrande! :D


Skogsnätfjäril födosöker på Prästkrage.


Färgen är verkligen ljusblått turkos och den är liten. I det gassande solljuset sitter den inte många sekunder. Ett par bilder går sedan flyger den iväg och försvinner och det blir till att söka upp en ny individ. Allt medans orken tryter, tålamodet sinar och svetten sprutar inne under fiskarmössan....


Såg ungefär 10 stycken i ledningsgatan som jag följde i ungefär 300 meter...


Så äntligen visar den ovansidan lite ivf. Försöker en halvtimma till ungefär innan jag bestämmer mig för att bryta och dra mig hemåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar